#INSPIRACJE #ROG4CREATORS
Z dumą przedstawiamy wywiad z naszym ambasadorem Wojtkiem „M4gik” Magierskim.



Jak zaczynała się Twoja przygoda jako Concept Artist
Zaczynałem jako grafik komputerowy w agencji reklamowej. Prace zacząłem jeszcze na studiach, wtedy głównie po to aby mieć środki na życie, nie posiadałem jeszcze umiejętności ani nie miałem dużego doświadczenia dlatego głównie zajmowałem się grafiką 2D. To było w czasach kiedy nie istniała połowa softów 3D które aktualnie są na rynku ;)
Jaki jest Twój ulubiony kierunek w sztuce / jaka estetyka mu odpowiada
Ostatnio przeczytałem fajny przewodnik po kierunkach, dziełach, tematach i technikach sztuki współczesnej. Trzeba przyznać że to jest czas kiedy dużo się działo na scenie artystycznej, zwłaszcza jeżeli chodzi narzędzia których używali artyści kiedy tworzyli swoje dzieła. Ja osobiście jeżeli chodzi o sztukę współczesną bardzo lubię minimalizm, kubizm, futuryzm, street art czy malarstwo metafizyczne. Nie mam mocno sprecyzowanego jednego kierunku, bardzo lubię też rzeźby z renesansu włoskiego, gdzie artyści bardzo skupiali swoją uwagę na anatomii, proporcjach i ruchu, wszystkie te aspekty wspaniale działają na odbiór dzieła.
Jeśli gry, to jakie? 😊
Sportowe albo strategiczne. W sumie oba rodzaje tego typu gier dostarczają trochę innych emocji w zależności od nastroju jaki masz kiedy odpalasz konsolę. Chociaż lubię czasami postrzelać w Ghost Recon :)

Jak technologia wpływa na „proces twórczy”
To zależy od etapu na jakim jesteś. Jak sama nazwa wskazuje proces twórczy, powinien być twórczy i tutaj nie może wchodzić nic pomiędzy Ciebie a kreatywność, a często gęsto artyści mają dużo technicznych problemów na początku swojej drogi. Ja to rozumiem i sam się nieustannie uczę nowych rzeczy, bo wiem że granice można przesuwać za każdym razem, a im więcej jesteś w stanie pojąć, tym więcej jesteś w stanie stworzyć. Technologia sama w sobie jest dla ludzi, zatem deweloperzy starają się zrobić wszystko aby ułatwić nam życie. Dlatego uważam że wpływ technologii jest bardzo duży i bardzo istotny jeżeli chodzi o proces kreacji.
Skąd czerpiesz inspiracje, czy zdarzył się brak weny, co wtedy
Kiedyś szukałem inspiracji w sztuce współczesnej, ponieważ sam tworzę podobne rzeczy, ale ostatnio zacząłem wgłębiać się trochę mocniej w historię i myślę że to jest równie dobra kopalnia inspiracji. Wogóle to inspiracja moze nadejść zupełnie z innej strony, nawet czytają książkę o fizyce kwantowej możesz się zainspirować.
Skąd uczyć się i szkolić w oprogramowaniu 3D
To jest bardzo dobre pytanie ponieważ znam temat od podszewki i widze to dwojako, kiedy ja zaczynałem to jedynym źródłem był internet a co więcej, nie dużo było kursów czy też szkoleń online, było kilka, ale bardzo dobrych merytorycznie. Dzisiaj jest zalew informacji i w gąszczu tych wszystkich tutoriali, nie do końca wiesz które są dobre dla Ciebie, oglądasz czasami słaby content i możesz się zniechęcić. Dzisiaj mamy M4G SEMINARS, czyli kolektyw instruktorów. Sam jestem jednym z nich, uczę młodych artystów od lat, wiem jakie mają problemy i wiem że szukanie tutoriali w sieci nie jest dla nich super łatwe i wbrew pozorom może spowalniać naukę. Rozwiązaniem tego problemu, który naocznie widać dzisiaj w Polsce, jest profesjonalny ośrodek szkoleniowy, który jest ukierunkowany na konkretne zagadnienia, gdzie każdy uczeń wyciąga dokładnie to czego potrzebuje i szlifuje swój skillset tak, żeby wykorzystać czas swojej edukacji najlepiej jak to możliwe... tego nie udało mi się odczuć kiedy byłem na studiach graficznych, i to nie tylko ja mam takie przemyślenia, wiele osób powie że po studiach pozostawał niedosyt, nie dlatego że nie chcieli się uczyć ale dlatego że proces edukacji pozostawał wiele do życzenia. Natomiast ja to rozumiem, ponieważ kierunek grafiki 3D jest relatywnie młody. W czasach naszych studiów, nie było kadry która mogłaby nas poprowadzić. Dzisiaj odpowiedzią na te problemy jest M4G SEMINARS i bardzo się cieszę że możemy wspólnie z resztą instruktorów robić to czego w Polsce brakowało od lat.

Wiedza a znajomość oprogramowania (co oprócz software’u) trzeba wiedzieć
To jest coś czego dzisiaj brakuje wielu artystom, za mocno koncentrują się na nowych narzędziach nie mając fundamentalnych informacji na temat kadru, kompozycji, światła, proporcji itd. Ja sam się tego uczę, jestem na drodze gdzie staram się wdrażać i łączyć ze sobą te dwa aspekty, czyli narzędzia i wiedzę nazwijmy to fundamentalną. Dobre dzieło jest skonstruowane z wielu małych ale istotnych detali, które łączą się w całość i komponują się ze soba tworząc ładny obraz. Te detale nie dotyczą tylko technologii, rodzaju silnika którym renderujesz czy rodzaju animacji jaką wykonujesz. Nie da tych rzeczy rozdzielić ani nadrobić w inny sposób, to wymaga koncentracji i wiedzy z wielu różnych dziedzin sztuki.
Jak oceniasz pracę na Zephyrus S15
Przyznam się szczerze, że ja zawsze miałem w głowie definicje laptopa jako narzędzia raczej lifestylowego, które służy do oglądania filmów, przeglądania internetu itd. Nie wiedziałem że podczas profesjonalnej pracy grafika 3D, gdzie komputer jest mocno forsowany i wymaga płynnej pracy podczas renderów czy animacji, laptop będzie w stanie to udźwignąć. Zephyrusowi się to udało, rzeczy które tworzę w CG, robię właśnie na nim. Bardzo się cieszę z takiego rozwiązania biorąc pod uwagę pracę zdalną czy szkolenia, gdzie muszę się przemieszczać z miejsca na miejsce i wiem że wszystko mam pod ręką.
Jakie są dzisiaj techniczne ograniczenia dla kreatywności twórcy i gdzie widzisz przyszłość w praca jako Concept Artist w polskiej branży gier, jakie widzisz perspektywy
Wydaje mi się że w Polsce rośnie młoda armia koncept artystów, grafików 3d, generalistów, motion designerów. Ludzi którzy chcą tworzyć postacie, assety czy też environment. To prawdopodobnie spowoduje podział na jeszcze więcej specjalizacji, ponieważ będziesz musiał być naprawdę dobry w danej dziedzinie, aby poradzić sobie na rynku i utrzymać tempo konkurencji. Nie ma w tym nic złego, to raczej pozytywna zmiana, której wynik będzie miał wpływ na jakość polskich produkcji, cinematików czy gier. Jako instruktor mam styczność z młodymi ludźmi przed którymi otwiera się droga do kariery i uważam że w Polsce nie brakuje ambitnych osób. Bardzo się cieszę że jako starsi koledzy możemy pomagać wystartować takim osobom i śledzić ich prace, które z czasem stają się coraz lepsze.
FILM